Leírás
„BEVEZETÉS
Jézust két nézőpontból kell megvilágítani, az egyik amely személyiségét, a másik, amely egyéniségét ismerteti. Jelen füzetben csak személyiségét fogom ismertetni, még egy másikban majd egyéniségét, hogy ezek által legalább részben tisztázzam azt a még mindig vitatott kérdést, hogy ki volt és milyen volt Jézus.
Egyben fel kell említenem, hogy jelen könyvemet nem a zsidók ellen, hanem az igazság mellett írom, megmutatni, hogy 1. Mi nem volt és, hogy 2. lényegében ki volt Jézus.
II.
Jézusnál személyiségét illetőleg két mivoltot kell megkülönböztetni, egyik az ő fajisága, másik az ő vallása, illetve világnézete. Aki ezt a kettőt nem választja szét, az nem is ismerheti meg őt. Faji szempontból atyai és anyai oldalról, — vallási szempontból a ceremóniákat, az erkölcstant és a teológiát illetőleg, mert ezek kellenek az ő egész lénye megrajzolásához.
Jézus fajra zsidó volt-e vagy nem, ma általánosan vitatott kérdés. Tudósok harca Krisztus körül. Mindenki a maga véleményét akarja igazságnak feltüntetni, lekicsinyelve a másikat, kivált azok a tömegáru emberek, akiket az élet angróban gyárt a kiválók elgáncsolására, azok szeretik a régi ellen szót emelő, újat hozó lelkeket lekicsinyelni. Mi ebbe a tudósharcba nem szólunk bele, csak — idézünk… Idézünk innen, idézünk onnan, de olyan részeket, amelyek minden vitán felül állanak s döntsön felette mindenki a maga lelke, belátása, hite szerint. Nem meggyőzni akarunk, csak feltárni azt az anyagot, mely e kérdésre némi fényt, vagy teljes világosságot nyújt. Mert nem az a fő, mit mond egyik-másik öntelt lélek a maga nevében, hanem az, hogy mit írnak a régi írások, mit mondanak a szent szövegek…
Jézus vallásra zsidó volt-e, szintén vitatható… Zsidók között született, de annyira összetörte a szombatot… a zsidók legfőbb, legszentebb dogmáját, hogy — lényegében nem volt zsidó, hanem eretnek, szakadár, olyan, aki megtörte a szombatot… Már pedig tudjuk, hogy aki az Egyház — bármely vallást véve — törvényét, fő dogmáját megtöri, leértékeli, az már automatikusan kiesik abból az Egyházból. Jézus törvénytörése pedig olyan nyilvánvalók, — amint azt majd „Jézus igazi arca” c. kötetben kimutatom, hogy Őt, legalább is a felnőtt Krisztust, már nem lehet zsidónak számítani! Úgy, hogy ha Jézust, mint gyermeket zsidó vallásba tartozónak számítjuk is, mert az volt akkor még, de már mint felnőtt férfit, mint tanítómestert nem vehetjük oda, amint a zsidók is érezték azt s amint a történeti tények is mutatják: nem egy új zsidó irányt csinált, hanem egy egészen más, úgy világnézetében, azaz hitében, mint etikájában egészen zsidófeletti új vallást, a krisztianizmust!
Jézus körül nagy viták fognak még feltörni úgy fajiságát, mint vallását illetőleg. Ha pedig se fajra nem volt zsidó, sem vallásra „nem maradt” zsidó, akkor kár Őt a zsidósággal bármilyen kapcsolatba is hozni!
A mi hitünk szerint fajára nézve égi, mennyei, isteni származású volt! Az új Ádám! A nem testtől, de lélektől született Isten! Akinek semmi köze sincs a földi fajok és vallások szűk és egyoldalú kereteihez! De mégis, ha már földi szögből mérik fel egyesek az Ő szent mivoltát, akkor kell, hogy erről az oldalról is úgy lássuk Őt, amint azt nem egyes emberek, hanem a szentkönyvek mutatják.
Jézus fajiságának kérdéseit két szögből tárgyalják. Egyik az emberek, a tudósok írásai, a másik a régi szentkönyveké. Mi is ezen két csoport szerint idézzük az anyagot, ismételve, hogy Jézus se nem zsidó, se nem szkíta vagy árja, hanem mennyei, isteni, az első és egyben Szentlélektől fogant — „ember”.
* * *
A másik fő cél pedig, hogy megmutassam azoknak a fajimádással egyoldalúsított és tájékozatlan embereknek, hogy kicsoda Jézus! — hogy ha nem is hiszik annak, Aki, — de legalább lássák annak, ami — nem; mert nem az, aminek az ő túlzott antiszemitizmusuk látni és láttatni akarja. Nem az! Semmiesetre sem zsidó!”
Értékelések
Még nincsenek értékelések.