Szerző: Schütz Antal
Cím: Aquinói Szent Tamás szemelvényekben
Alcím: Magyarul és latinul. Kiválogatta, bevezette, fordította és magyarázta Schütz Antal.
Kiadás éve: 1943.
Kiadás helye: Budapest
Oldalszám: 480
Fájlok:
- PDF – képes, OCR-es karakterfelismeréssel
Tartalom:
Elüljáróban
Aquinói Szent Tamás
Jelentősége
Az egyetem a 13. században
Élete
Művei
Egyénisége
Gondolatvilága
Sorsa a századokon keresztül
Szent Tamás ma
A Summa Theologica tartalma
Az első rész (I)
A második rész első fele (1II)
A második rész második fele (2II)
A harmadik rész (III) 82
A Summa Theologica első részéből
Általános tájékoztató
A szenttudomány szükségessége (I 1, 1)
Vajjon tudomány-e (I 1, 2)
Vajjon önmaga által ismeretes-e, hogy van Isten (12, I)
Vajjon van-e Isten (I 2, 3)
Vajjon azonos-e az Isten az ő lényegével avagy természetével (13,3) 122 Vajjon Istenben egybeesik-e a mivolt és a létezés (13,4)
Vajjon a jó és a való azonos dolgok-e (I 5, 1)
Vajjon minden való jó-e (I 5, 3)
Vajjon vannak-e eszmék (I 15, 1)
Vajjon az igaz és a való feicserélhető-e (I 16, 3)
Vajjon a jó meggondolás szerint előbb van-e mint az igaz (1 16, 4)
Vajjon mindenre kiterjed-e az isteni gondviselés (I 22, 2)
Vajjon az emberek előre vannak-e rendelve (predestinálva) Istentől (I 23, 1)
Vajjon Isten mindenható-e (I 25, 3).
Vajjon a szeretet eredése az isteni valóságban nemzés-e (I 27, 4) 154 Vajjon meg lehet-e találnunk a teremtményekben a Szentháromság nyomait (I 45, 7)
Vajjon több angyal megfér-e egy helyen (1 52, 3)
Vajjon az értőelv a testtel úgy egyesül-e mint formája (I 76, 1)
Vajjon kell-e cselekvő értelmet tételezni (I 79, 3)
Vajjon az embernek van-e szabadakarata (I 83, 1)
Vajjon Isten cselekedhetik-e valamit a valókban gyökerező rend ellen (I 105, 6)
Vajjon az egyik angyal beszél-e a másikkal (I 107, 1)
A Summa Theologica második részének első feléből
Általános tájékoztató
Vajjon az emberi mivolttal velejár-e cél végett cselekedni (1II I, 1)
Vajjon a boldogság valami teremtett jóban van-e (III 2, 8)
Vajjon a tárgy szükségességgel indítja-e az akaratot (111 10,2)
Vajjon az akarást megelőző fontolgató mérlegelés a végtelenig megy-e (III 14, 6)
Vajjon kell-e az emberi akaratnak az isteni akarathoz hasonulnia avégből, hogy jó legyen (III 19, 10)
Vajjon a kivánságos lélek indulatai különböznek-e a bátorságos lélek indulataitól (III 23, 1)
Vajjon az ifjakban és a részegekben dúsabban tenyészik-e a remény (III 40, 6)
Vajjon helytáll-e az erény meghatározása (III 55, 4)
Vajjon négy sarkalatos erény van-e (III 61, 2)
Vannak-e istenies erények (III 62, I)
Vajjon az erkölcsi erények a középszerben vannak-e (III 64, 1)
Vajjon az ajándékok különböznek-e az erényektől (III 68, 1)
Vajjon helyes-e a bűn okául vallani a test kívánságát, a szemek kívánságát és az élet kevélységét (III 77, 5)
Vajjon a törvény az értelem dolga-e (III 90, 1)
Vajjon lehet-e osztályozni az ítélkező jellegű előírásokat (1II 104, 4)
Vajjon az Újszövetségben van-e helye bizonyos tanácsoknak (III 108, 4)
Vajjon az ember akarhatja-e és teljesítheti-e a jót kegyelem nélkül (III 109, 2)
A Summa Theologica második részének második feléből
Tájékoztató
Vajjon a fejedelem elveszíti-e hitehagyása által alattvalói fölött való uralmát úgy, hogy azok nem tartoznak neki engedelmeskedni (211 12, 2)
Vajjon mindenki kívánja-e a békét (211 29, 2)
Vajjon a háborúskodás mindig bűn-e (211 40, 1)
Szabad-e a háborúban csellel élni (211 40, 3)
Vajjon helyes-e a jogot természeti és tételes jogra osztani (211 57, 2)
Vajjon a népek joga (ius gentium) azonos-e a természetjoggal (211 57, 3)
Vajjon helyesen határozzuk-e meg az igazságot, mikor azt mondjuk, hogy állandó és állhatatos akarás mindenkinek megadni a maga jussát (2II 58, 1)
Vajjon a bírónak mindig az írott törvények szerint kell-e ítélni (211 60, 5)
Vajjon helyes-e az igazság két külön fajtáját különböztetni, úgymint a kölcsönös és az osztó igazságot (211 61, 1)
Vajjon a bírói ítéletekben van-e helye személyeskedésnek (211 63, 4)
Szabad-e megölni a bűnözőket (2II 64, 2)
Vajjon bizonyos esetekben meg van-e engedve bármely testtag megcsonkítása (2II 65, 1)
Lehet-e a vádlottnak halálos bűn nélkül tagadni azt az igazat, amely halált idézne fejére (211 69, 1)
Szabad-e az ügyvédnek igazságtalan ügyet védem (211 71, 3)
Szabad-e valamit az értékénél drágábban eladni (2II 77, 1)
Bűn-e elfogadni kamatot a kölcsönért (211 78, 1)
Vajjon helyénvaló-e imádkozni (211 83, 2)
Vajjon a babonának több faja van-e (211 92, 2)
Vajjon a kegyelet irányul-e meghatározott emberekre (211 101, 1)
Vajjon a nagyratörő lelkűiét erény-e (211 129, 3)
Vajjon a szüzesség különb-e a házasságnál (211 152, 4)
Vajjon a tevékeny élet különb-e mint a szemlélődő (211 182, I)
A Summa Theologica harmadik részéből
Tájékoztató
Megfelelő volt-e, hogy Isten testet öltött (III 1, 1)
Vajjon az Igének az emberséggel való egyesülése a személyben ment-e végbe (III 2, 2)
Vajjon bármely isteni személy ölthetett volna-e testet (III 3, 5)
Helyes volt-e inkább a Fiúnak felvenni az emberséget, mint más isteni személynek (III 3, 8)
Vajjon Krisztus az Egyháznak feje-e (III 8, 1)
Vajjon az antikrisztust szintúgy az összes gonoszok fejének lehet-e mondani (III 8, 8)
Vajjon Krisztus megfelelő időben jött-e a világra (III 35, 8)
Vajjon a napkeleti bölcseknek megjelenő csillag az ég csillagai közül való volt-e (III 36, 7)
Vajjon a szentségek szükségesek-e az üdvösségre (III 61, 1)
Vajjon a szentségekben van-e kegyelmet okozó erő (III 62, 4)
Vajjon hét szentségnek kell-e lenni az Egyházban (III 65, I)
Vajjon a keresztség ehörli-e a jelen élet bűnkövetkezményeit (III 69, 3)
Vajjon Krisztus egész kiterjedtségével van-e jelen az Oltánszentségben (III 76, 4)
A Summa contra gentilesből
Mi a szerző szándéka ezzel a művével (Ctra gent. 12)
Aminek az ész nem tud a végére járni, azt helyes hivés végett előterjeszteni (Ctra gent. I 5)
A másvilági boldogság hogyan elégíti ki az ember minden vágyát (Ctra gent. III 63)
A megvitatásokból
Mi az igazság (Quaest. disp. de vérit. I I)
Vajjon az ember megérdemli-e a tanító nevét és képes-e mást tanítani, vagy csak Isten képes erre (Quaest. disp. de vérit. XI 1)
Vajjon az eladó köteles-e az eladott dolognak hibáját felfedni a vevő előtt (Quaest. quodlibet. II 5, 10)
Vajjon az ember bűn nélkül kívánhatja-e megtanulni a mágikus tudományokat (Quaest. quodiibet. IV 9, 16)
Vajjon mi erősebb: az igazság vagy a bor vagy a király vagy az asszony (Quaest. quodiibet. XII 14, 20)
A hittudományos kommentárokból
Vajjon a szülő parancsa kényszeríthet-e valakit házasságra (in Lomb. disp. XIX I, 4)
Boldogok az irgalmasok, mert irgalmasságot nyernek (Catena aurea in Matth. 5, 3)
Szent Pál elragadtatása (In Cor. II 12, 1—3)
Az Aristoteles-kommentárokbói
A logikáról általában (Anal. post. I lect. 1).
A természet és a matematika nézőpontja (Phys. II lect. 3)
A tejútról (Meteor. I lect. 12)
A lélek mivolta (De anima II lect. 1)
A metafizika mivolta (In XII libros metaphys.)
Az ellenmondás elvének igazsága (Metaph. IX. lect. 5)
Az erkölcsbölcselet mivolta (In X Eth. lect. 1)
A barátságról (Eth. VIII. lect. 1)
Az uralkodás és szolgaság (Pol. I lect. 3)
A kisebb tudományos művekből
A természet titkos folyamatai (De operationibus occultis)
Örökkévaló-e a világ (De aeternitate mundi)
A kormányzat. Cyprus királyához (De regno)
Mi jobb a közösségnek: egy vagy több ember kormányzata alatt állni (De regno I 2)
A többek uralma könnyebben fajul zsarnoksággá (De regno I 5)
A király tiszte (De regno I 12)
A kormányzás módja (De regno I 14)
Milyen vidéket kell választani a királynak telepítésre (De regno 112)
Az önellátás (De regno II 3)
A lakosság gyönyörűségéről is kell a királynak gondoskodni (De regno II 4)
Hogyan kell kormányozni a zsidókat (De regimine Iudeorum)
Vajjon az angyalok parancsukkal mozgatják-e az egeket az Istentől kapott hatalommal (Declaratio 36 quaest. 3)
Vajjon az angyal az ő parancsával a Föld egész tömegét képes-e felemelni a Holdig (Declaratio 36 quaest. 5)
Vajjon, ha az égitestek mozgása megszűnnék, minden elemekből összetett romlékony test egy szempillantás alatt elemeire bomolnék-e (Declaratio 36 quaest. 11)
Vajjon az iskolákban szabad-e vitatásra feltenni ezt a kérdést, hogy Krisztus lelke és általában az értelmes lelkek bujtásból jönnek-e (Declaratio 36 quaest. 22)
Vajjon a pokol a Föld közepén van-e vagy azon a tájon (Declaratio 36 quaest. 24)
Lebet-e megtudni a Föld felületének a középtől való távolságát (Declaratio 36 quaest. 25)
Szabad-e képviselni azt a vélelmet, hogy az egyetemes feltámadás után a Hold jobban ragyog mint a Nap stb. (Declaratio 36 quaest. 27)
Vajjon biztos-e, hogy az angyalok az égitestek mozgatói, ha feltesszük, hogy nem közvetlenül Isten mozgatja azokat (Declaratio 42 quaest. 4. 5)
Vajjon az ember az ész szemével képes volna-e látni mindent, ami végbemegy más ember belsejében stb. (Declaratio 42 quaest. 38)
A fogalmak (Declaratio 108 dub. I)
A fény (Declaratio 108 dub. 7)
Az örökkévalóra irányuló rendelkezés előbb van-e mint az időre irányuló (Declaratio 108 dub. 15)
A lélek léte kimerül abban, amit a testtel kell közölnie (Declaratio 108 dub. 34)
A mágusoknak megjelenő csillag (Declaratio 6 quaest. 1. 2. 3)
A hitvita (De rationibus fidei 2)
Predestinácio és szabadság (De rationibus fidei 10)
A vitatkozás (De fallaciis 1)
A vitatkozás négy fajtája (De fallaciis 2)
A négy ellentét (De quattuor oppositis)
A lelki művekből
Az angyali üdvözlet magyarázata (Expos. super, salut. angel.)
A teológiai tanár hivatása (Principium)
Lauda Sion
A tanulmányozás helyes útja (Epistula)
Imádság diktálás vagy igehirdetés előtt (Oratio)
Betűrendes tartalommutató
Értékelések
Még nincsenek értékelések.