Leírás
„Bevezető.
Jelen tanulmány első tekintetre történelmi tárgyú. Beszámolás akar lenni a tomizmus történetéről. Meg akarja mutatni, hogy mi volt a Summa-magyarázat sorsa a tomista iskolában. A dolgozat háttere azonban az, ami a fejezetek mögött van, más és több mint történelem. A történeti anyagot átható fény a bölcselet felülről jövő világossága. A történetbölcseleti szem rendbe szedi, csoportosítja a történelem adatait. Meglátja a részlettörténés mögött az egyetemes törvényszerűséget. Lefejti az eseményekről az emberi, merőben történeti, időadta mozzanat háncsát és ráeszmél arra, hogy bár Szent Tamás tanítása a XIII. század óta benneáll az emberi történés hullámzó sodrában, kialakulásának és fejlődésének törvényszerűsége azonban, amennyiben elvonatkozunk a merőben emberi, esetleges adalékoktól, valami egészen sajátos törvényszerűség, különbözik egyéb kultúrtörténeti eszme fejlődésének sorsától.
A dolgozat közvetlen célja bevezetni az olvasót a Summa-magyarázat történetébe. Mélyebben fekvő és igazibb célja azonban a Summa-magyarázat történetén keresztül elvezetni Szent Tamáshoz. A Summa-magyarázat története a Summa Theologicát szolgálja. Megsejteti a Summa gondolat-épületének időfölötti roppant arányait. Biztosítja a Summa beható ismeretének végtelenbe mosódó távlatait.
A história jelen esetben is magistra. Megtanít arra, hogyan kell kézbe venni és magyarázni a Summát. Ahol alkalom nyílik rá, mindenütt rámutatok a Summa-magyarázat történetileg jóváhagyott módszerére. A történelem nemcsak elvezet a Summához, hanem kiokosít arról is, hogyan kell a sokemeletű és sokszárnyú épület folyosóin, összekötő lépcsőin, termeiben és loggiáin, kiugró tornyaiban és földalatti részeiben eligazodni. A Summa-magyarázat helyes módszere
folyósítja egyben a Summa nem múlandó értékeit a folyton múló jelen számára. Mert figyelmeztet arra, hogy minden kornak meg kell csinálnia a maga számára újra a Summát. Tervrajzot, alapot, pilléreket, gerendákat ad Szent Tamás, de a megépítés mindenkor önnön munkájával kiküzdendő feladat. És pedig a fogható most, hol omladozó és repedező, máskor esőtől porhanyó, napsugártól omló, mindenképp a jövő ígéretét hordó eszmetalajába kell beleágyazni az épülő Summát.
Minden, ami benne van a mában, hivatva van hordozni a Summát. Vágyakat és vajúdásokat, hagyományokat és kilátásokat, problémákat és szaktudományos módszereket, megoldásokat, mindazt, ami feszíti a jelent, az újjáépülő Summa egy metafizikai csúcsban összefutó és transzcendens világba belenyúló arkitektúrájának kibékítő szintézisbe kell fognia.
Jelen tanulmány el akarja kerülni a történeti munkákat fenyegető kétirányú egyoldalúságot. Egyik az adatok lexikális felsorolása. Az ilyen tárgyalás dicsekedhetik ugyan a lelkiismeretes adathűséggel és pedáns pontossággal, de megöli a történelmet, hogy herbáriumba tehesse. Más kísértés meg arra visz, hogy a kevés adatot töltse ki az író regényes fantáziával, pótolja a hiányokat beleéléssel és konstruáljon meg nem történt történelmet. Az ilyen olvasmány lehet ugyan érdekes és szellemes, de meghamisítja a valóságot. Mindkét történetkezelés értékére tudatosan törekszem, túlzásait és veszedelmeit az adott lehetőségekhez mérten kerülni akarom. Minden közölt adatnak, amennyire tudtam, lelkiismeretesen utánanéztem. Ezenfelül azonban arra törekedtem, hogy a múlt minden feszülésével és küzdelmeivel, derülésével és borulásával, ízével és színével új életre szülessen a lelkemben. Úgy akartam megírni a múltat, amint az lelkemben él, és úgy akartam újraélni, amint az valóság volt.
A salzburgi bencés-iskola fólióit nem találtam meg máshol, csak a pannonhalmi bencés Főmonostor világviszonylatban is számottevő könyvtárában. Az Egyetemi Könyvtár egyedül Piacidus Renz Theologiáját őrzi. Legyen szabad ezúton is hálás köszönettel megemlékezni a Főmonostor elöljáróinak lekötelező szívességéről, amellyel a Főmonostor könyvtárát tanulmányom számára megnyitották.”
Értékelések
Még nincsenek értékelések.