Leírás
„I.
A döntő küzdelem.
Az uralkodó szellemi áramlatok olyanok, mint a golfáram; országok és évszázadok lelki éghajlatát határozzák meg. A középkorral ellentétben a legújabb kornak gyógyíthatatlan rögeszméje, hogy az Egyházat és a vallást száműzni kell a nyilvánosságból. A vallás magánügy — mondják. Hogy ki mit hisz és mit vall, az kinek-kinek éppen olyan privát-ügye, mint a mindennapi menü. A régi Egyház múzeumba való, nem a modern pezsgő élet sodrába. Az ósdi nézetek helyén tért kell nyitni a fiatal eszmék duzzadó energiájának. Új életet akarunk. Nem a régi mellé, hanem a régi romjai fölé akarjuk fölépíteni az új világot.
Ez az új irány vadul törtet előre. Erőszakos kéznyomait ott látjuk miár a közéletnek úgyszólván minden zugában. Az Egyházat és a vallást majd udvariasan, majd durván ki-kitessékelik a nyilvánosság színteréről s a keletkezett űrt új intézményekkel sietnek betömni. Valamint a világháborúban rávitt a kényszerűség, hogy a kapós cikkekre pótlékot keressünk; éppúgy keresnek a modern népboldogítók a háttérbe szorított vallás helyére szurrogátumot, így került a hetedik szentség helyére a polgári házasság. Így az egyházi karitász helyére az állami szegényügy, amelynek több pénze és pontosabb könyvelése van ugyan, de annál kevesebb szíve és szeretete. Ilyen pótlék akar lenni legújabban a keresztény iskola helyére építendő laikus iskola, amellyel szekularizálni akarják a jövő társadalom reményét: a gyermek lelkét is.
Ez az utóbbi törekvés idézi föl a ma legelkeseredettebb szellemi küzdelmét. Akié az ifjúság, azé a jövő! — ezzel a kegyetlen tudattal ront itt egymásra két világszemlélet. Faulhaber speyeri püspök azt mondja, hogy az iskoláért folytatott harc olyan, mint Nagy Konstantin harca Pons Milviusnál: az egyik oldalon a pogány Maxentius légiói csoportosulnak a római sas, a felekezetietlen állameszme árnyékában; a másik oldalon Nagy Konstantin katonái sorakoznak szintén a római sas köré, amelyet azonban itt a felhőkben kigyulladt diadalmas kereszt, a valláseszme szimbóluma ragyog be sugaraival. Az iskoláért folytatott harc még abban is hasonlatos Nagy Konstantin hadjáratához, hogy benne a világtörténelem legvéresebb háborúinak: a vallás- és polgárháborúnak elszánz fanatizmusa összpontosul.”
Értékelések
Még nincsenek értékelések.