Leírás
„I. A származástan rövid története.
A művelődés bizonyos fokára emelkedett ember lelkében mindenha fölmerült az az izgató nagy kérdés: miből és miként keletkezett a látható világ, a látható világban az élő természet, legfőbbképen pedig maga az ember?
A kérdéseknek ez a legnagyobb kérdése, az emberi tudásnak eme végső czélja, már a legrégibb kulturnépeket is foglalkoztatta. Már ők is keresték s több-kevesebb szerencsével meg is találták a választ erre a kérdésre, vagy legalább képzetet alkottak maguknak, a mely tudásuk mértékének megfelelő kielégítést hordott magában.
Akkortájt, a mikor a népek kultúrája még nem támaszkodhatott a természetvizsgálat mai fényes eredményeire és bizonyító anyagára, már magának a jelzett kérdésnek is mystikus színben kellett feltűnnie s így természetesen a válasz is csak a mysticismus terén mozoghatott. Ez pedig annál kevésbbé lehetett máskép, mert az élő világ keletkezésének kérdése szemmel nem kisérhető, elvont eszmekörben mozog, mely a kézzelfogható bizonyítékokat mindenha nélkülözni fogja, kísérleti alapon még részben is csak nagyon nehezen közelíthető meg s megoldása — miként Haeckel mondja — csupán kritikai reflexiókon épülhet fel. Mi sem természetesebb tehát, mint hogy a régiek — a vallással kapcsolatos titokzatosság örvén — különféle teremtési mythusok keretében kisérlették meg a nagy probléma megoldását. Ezek egyik legrégebbike a Mózes első könyvében letett teremtéstörténet, melyről azonban az újabb kutatások nagyon valószínűvé tették, hogy már ez is egy régebbi assyr-babyloni kultúrából származott át.
Fölösleges volna a biblia általánosan ismeretes szavait ismételnünk, fölösleges a mózesi teremtéstörténet felfogásának messzemenő naivságát jellemeznünk; elegendő lesz megállapítanunk, hogy ennek az egyébként rendkívül érdekes mythusnak betűje egyedül és kizárólag a csodatétel alapján áll s csupán a korlátlan teremtő erő, az isteni mindenhatóság apológiája akar lenni. Jelképes alakjában tehát természettudományos elvek szerint meg sem ítélhető, azonban szelleme szerint értelmezve egyik-másik vonatkozásában már mintha ott derengne a természettudományos világnézet hajnala.”
Értékelések
Még nincsenek értékelések.